Lycklig(t) Lotta(d)

En blogg av och med en lyckligt lottad småländska i Stockholm.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

fredag, maj 15, 2009

Ta ställning

Jag har tidigare lyft ämnet organdonation till ytan och vill gärna än en gång slå ett slag för saken. Tidigare idag pratade jag med kollega vars sambo står i kö för organdonation. De genomgår en tuff tid av ovisshet och olidlig väntan. De blev hastigt inkallade inatt då det inkommit en donator, men tyvärr gick det inte vägen och de fick åka hem igen. Läkaren berättade att det tidigare inkommit en 20-årig kille som varit så svårt misshandlad att han avled. Killens föräldrar tar beslutet att tacka ja till organdonation och räddar på så sätt livet på hela 7 människor. En av dessa var en liten tjej på 6 år som endast hade veckor kvar att leva. Otroligt starkt av killens föräldrar att ta ett sådant beslut när de precis fått besked om sin sons död.

Jag är positiv till att donera mina organ och anmälde mig för många år sedan till Donationsregistret. Jag har full respekt för att alla inte har samma inställning. Men jag tycker dock att det är viktigt att alla tar ställning till huruvida de är villiga att donera organ eller ej. Låt inte dina anhöriga ta ett så svårt beslut åt dig, ta istället beslutet själv. Det är också viktigt att du informerar dina anhöriga så att de vet hur du känner.

Hur gör du din vilja känd? Använd ett eller flera av tillvägagångssätten nedan:
  • Anmäl dig enkelt till Donationsregistret via http://www.donationsradet.se/.
  • Fyll i ett donationskort som du tex finner på Apoteket och Vårdcentralen. Förvara kortet synligt i din plånbok.
  • Informera dina anhöriga om hur du ställer dig till organdonation.

Som sagt, positiv ell ej - ta ställning. En vacker dag kan det vara du eller jag som behöver en donator.