Lycklig(t) Lotta(d)

En blogg av och med en lyckligt lottad småländska i Stockholm.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

torsdag, maj 14, 2009

Majblomma

Precis för ett år sedan blev jag kär. Objektet för min förälskelse var en liten kille som sålde majblommor utanför ICA på Kungsholmstorg. Med betoning på LITEN. Hans försäljningsväska som hängde runt halsen nådde nästan ner till marken. Varje dag stod han troget med sin väska utanför ICA. Han tittade med sina rådjursögon under sin långa lugg - "Ursäkta, vill fröken köpa en majblomma?". Ni förstår säkert att jag slog rekord i antal köpta majblommor. Herregud, jag hade kunnat dekorera hela lägenheten... Mor och far blev också helt betuttade vilket resulterade i en majblomma i modell bilmärke! Anledning? Lillkillen tyckte helt enkelt att den var finast... Det räckte för att far skulle falla pladask och köpa sitt bilmärke.

Så idag stod han där igen. Lika vänlig. Lika lång lugg. Aningen längre än förra våren men väskan hängde ändå långt ner över benen. "Ursäkta, vill fröken köpa en majblomma?" Självklart. Klart att grabbens entrepenörskap skall primeras, därför köpte jag det dyraste han kunde erbjuda - en majblomma i metall för 50 kr. Undra bara hur många majblommor det kommer att sluta med i år...