Lycklig(t) Lotta(d)

En blogg av och med en lyckligt lottad småländska i Stockholm.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

tisdag, oktober 23, 2007

Ta ställning

Jag tänker ta tillfället i akt att lyfta upp ett annat viktigt ämne. En diskussion som många upplever som obehaglig, men som inte gör ämnet mindre viktigt. Ämnet jag tänker på är organdonation. Jag vill tydliggöra att jag inte är intresserad av att påverka någon åt det ena eller andra hållet. Men jag tycker att det är viktigt att vi alla funderar på vart vi själva står, och tar ställning. När du har tagit ställning är det också viktigt att informera dina anhöriga, så att även de är medvetna om din inställning till organdonation.

Jag är sedan 5 år tillbaka med i Socialstyrelsens register för organdonation. Under år 2006 fick drygt 500 svenskar något nytt organ. Men listan över dem som väntar på en transplantation är lång. Så många som 8 av 10 svenskar är positiva till organdonation. Tyvärr genomförs många av donationerna inte, eftersom varken sjukvården eller anhöriga vet vad den avlidne har för inställning till donation. Genom att ta ställning behöver dina anhöriga inte hamna i den svåra situationen där de tvingas tolka din vilja.

Anmälan till donationsregistret kan ske på olika sätt. Via Socialstyrelsens hemsida (https://app.socialstyrelsen.se/Donation/anmaldon.aspx) eller per telefon till Donationslinjen på telefon 020-77 11 77. Det finns också donationskort att fylla i som finns att hämta på Apoteket och vårdcentraler.

Det är organens och vävnadernas kondition som avgör om en donation är möjlig eller inte. Det kan vara bra att veta att ingen behöver avstå från att göra sin vilja att donera känd på grund av ålder, levnadsvanor eller eventuella sjukdomar. Sjukvården gör en medicinsk prövning av alla som anmält att de vill donera, om de blir aktuella för donation.

Läs gärna mer på Donationsrådets webbplats http://www.livsviktigt.se/

Ta ställning och informera dina nära!

Dagens blogg är hämtad från min insamlingsblogg till förmån för Rosa Bandet.