Lycklig(t) Lotta(d)

En blogg av och med en lyckligt lottad småländska i Stockholm.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

torsdag, oktober 04, 2007

Varför just Rosa Bandet?

Jag får ofta frågan varför jag valt att engagera mig i Rosa Bandet trots att det inte är just bröstcancer som gjort entré i mitt liv, utan andra former av cancer. För mig är det viktigaste att cancerforskningen kommer framåt. Jag är helt övertygad om att den dagen man skördar framgångar inom cancerforskningen, oavsett vilken cancerform det rör sig om, kommer även andra områden inom cancerforskningen att dra nytta av resultaten. Min mamma har ursprungligen äggstockscancer men med metastaser (spridning) på först bukhinnan, sedan levern och nu senast på urinblåsan. Trots detta har hon under en tid behandlats med cytostatika (cellgift) som forskats fram åt bröstcancerpatienter.

Vi sitter i samma båt när det gäller den här envisa sjukdomen. Kan vi få klarhet i cancerns mystiska värld, har vi kommit en lång väg. Det kommer att ta tid, och det kommer att behövas resurser. Tillsammans kan vi hjälpa forskningen framåt. Vem vill gå miste om den chansen?

Dagens blogg är hämtad från min insamlingsblogg till förmån för Rosa Bandet.