Lycklig(t) Lotta(d)

En blogg av och med en lyckligt lottad småländska i Stockholm.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

onsdag, oktober 10, 2007

Avkopplings-tips

Gårdagens maratonbehandling på 11 timmar gick bra, ingen allergisk reaktion. Skönt! Ett av de cellgifter mamma behandlas med kan kroppen utveckla en allergi mot. Hittills har det gått bra, så får vi hoppas att det också förblir.

Som ni säkert har förstått lever vi i en känslomässig berg-och-dalbana. Ena dagen finns det ingen gräns på vår glädje, andra dagen känns det som att sorgen och oron äter upp oss inifrån. När man lever i en tillvaro som stundtals är enormt slitsamt gäller det varva ned och koppla av mellan varven. Här kommer några av mina bästa tips för en stunds avkoppling som stärker själen;

Böcker
Jag älskar böcker, ett perfekt sätt att fly vardagen för en liten stund. Se till att läsa böcker just du tycker om. Svårt att komma in i en tråkig bok? Lägg den åt sidan och ta en ny! Om det susar ordentligt i huvudet och det är svårt att koncentrera sig är talböcker ett bra tips. Även sudoku funkar (ingen bok – jag vet!).

Vänner
Ring en vän, eller bjud över en vän på fika. Efter några timmars samtal känns även de tunga stunderna något lättare. Vad skulle jag göra utan alla mina underbara vänner?

Musik
Leta fram gamla favoriter eller leta upp ny musik som tidigare gått dig förbi. Vänner tipsar gärna om sina personliga favoriter. Jag vill slå ett slag för en för mig ny stjärna – Carla Bruni. Helt fantastisk musik!

Handarbete
Jag har blivit beroende av stickning! Med ett fint garn och ett par stickor i handen flyger timmarna iväg och rensar hjärnan på ett alldeles utmärkt sätt.

Promenad
Ta en riktig långpromenad. Själv eller tillsammans med en vän. Går du själv - ta med en I-pod med favoritmusiken, eller njut av fåglarnas kvitter och prasslande höstlöv.

Mat
Varför spara ”fin-middagen” till helgen? Laga en lyxig middag och unna dig ett glas gott vin även en vardag. Ät och njut!

Dagens blogg är hämtad från min insamlingsblogg till förmån för Rosa Bandet.