Lycklig(t) Lotta(d)

En blogg av och med en lyckligt lottad småländska i Stockholm.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

torsdag, november 09, 2006

Swea

Jag har blivit medlem i en organisation som heter SWEA, Swedish Women`s Educational Association. Sedan en tid tillbaka sitter jag också med i styrelsen för avdelningen i Istanbul.

Organisationen är en global ideell förening för svenska och svensktalande kvinnor som är eller som har varit bosatta i utlandet. SWEAs syfte är att värna om det svenska språket, stödja och sprida kännedom om svensk kultur och svenska traditioner, förmedla personliga och professionella kontakter, samt att etablera ett nätverk Sweor emellan över hela världen.

Idag har SWEA ca 8 000 medlemmar i 77 lokalföreningar i 33 länder på fem kontinenter!

Under den tiden som jag har varit medlem har vi hittat på en hel del skoj så som t.ex. festliga middagar och invigning av ny svensk restaurang i Istanbul. I våras var vi inbjudna till Svenska Konsulatet där vi fick skaka hand och mingla med vår allas Kung Carl Gustav och Drottning Silvia! Nu i höst ska vi på Hamam (turkiskt bad) samt ordna en hejdundrande julfest. Tack vare SWEA har jag träffat en hel del underbara vänner!

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Lotta...

Vet du om Swea finns i Australien?

Kramis

12:38 fm  
Anonymous Anonym said...

Heja Lotta!!!! det är inte alla som minglar med kungen.... :o)

5:02 em  
Blogger Charlotta Malmberg said...

Hej Johanna!
Jag vet att Swea har en lokalförening i Perth. På Sweas hemsida (www.swea.org.) kan du läsa mer och där finns också kontaktinfo om du vill ta kontakt med dem.

Lycka till!

4:16 em  

Skicka en kommentar

<< Home