Lycklig(t) Lotta(d)

En blogg av och med en lyckligt lottad småländska i Stockholm.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

tisdag, november 07, 2006

Turkisk språkkurs

Så har jag äntligen tagit tag i min bristande språkkunskap i turkiska. Idag var första dagen på den språkkurs för nybörjare som jag har anmält mig till. Kursen kommer att pågå varje dag under 4 veckor - sedan är jag fullfjädrad turk... eller kanske inte...

Det var med lättsamma och förväntasfulla steg jag begav mig till kursen i morse. Väl på plats kom jag ned på jorden med omedelbar verkan. Efter 15 minuters "kallprat" uppmanade läraren oss att föra nedanstående samtal. Var och en, högt och tydligt inför hela klassen. Jag kände hur det började att pärla sig i pannan. Fasen, jag visste att jag skulle ha "tjuv-övat" hemma.

- Merhaba. (Så långt var jag med...)
- Merhaba.
- Adim Maria.
- Benim adim Charlotta.
- Memnun oldum.
- Ben de memnun oldum.
- Nereden geliyorsunuz?
- Isvec`ten geliyorum.
- Ne is yapiyorsunuz?
- Ögrenciyim.
- Cok iyi.
- Siz ne is yapiyorsunuz?
- Ben ögretmenim.

Yes. Så enkelt var det. Vrålenkelt för alla de som pratar turkiska men efter mina totalt 15 min i den turkiska språkvärlden innebar det en rejäl tungvrickare... :) Förresten - jag hoppas att ni har överseende med alla felstavningar på ovanstående text - en del i ska inte ha "plutt" ovanför sig, en del g ska ha "fjong" ovanför sig, en del c och s ska ha "fjong" nedanför sig - men jag orkar inte ens leta efter dessa bokstäver på datorn...

Nåja, vi var en tapper skara nybörjare så tillsammans ska vi nog reda ut kursen. Mina kurskamrater kommer från världens olika hörn, så som Sydkorea, Frankrike, USA, Spanien, Skottland, Ukraina och Ryssland. Alla väldigt trevliga!

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ha ha. Vilket vackert språk!

Kram Anna

9:00 em  
Anonymous Anonym said...

*ler*..Lycka till...*puh*...verkar ju inte bus lätt precis... =/

Ikväll har vi haft sedvanlig tjejfika hos Gabriella...det var bara Du som fattades...men vi ser fram emot att det snart nalkas mot jul och Ni kommer hem igen... =)
Ha det det bäst!
Kramar

11:36 em  
Anonymous Anonym said...

Snart dax för att du är den som ger privatlektioner! Snart skriver du lika bra på turkiska som du gör på svenska!
Riktigt roligt att gå hit med jämna mellanrum och läsa vad du gör. Om man frågar de "gamla" så säger de att allt är bra, men inte får man höra dina roliga inlägg då! Ser fram emot att vi kanske kan ta en fika tillsammans alla tjejer i familjen under julen, varför inte hos oss?! Kollar lite med mamma, så kan hon och Lena kanske fixa till nåt som passar! Kina kan säkert alltid, en fika i gott sällskap är alltid bra. Om nu killarna skulle sura ihop helt, kan de väl också få komma!!!!
Ha det så himla bra i vårt favoritsommarland!
Karin och övriga familjen

7:56 em  
Blogger Charlotta Malmberg said...

Hej Kusin Vitamin!

Tjejkväll låter som en toppenidè. Det ser jag fram emot! Lite starkande glögg, kanske? Mmm, gott! Vi bokar in en kväll!

Kram!

8:34 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Lotta! Jag googlar runt lite och letar efter en hyffsad nybörjarkurs i turkiska och hittade dig! vart läser/läste du?
Ha en bra dag :)

9:36 fm  
Anonymous Sarah said...

Hej. Tänkte höra med dig vart du läste turkiska för nybörjare?
tack på förhand mvh sarah

10:44 fm  
Anonymous mehmet said...

hej, jag också ger privatlektioner i turkiska i gbg, mejla gärna för detaljer: mdursun@hotmail.se

Ha det så bra.)

5:43 em  

Skicka en kommentar

<< Home