Lycklig(t) Lotta(d)

En blogg av och med en lyckligt lottad småländska i Stockholm.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

tisdag, februari 02, 2010

Karlavagnen

I julas fick jag en radio och Ipod-station av Henrik, och i torsdags bestämde jag mig för att inviga radion. Under tiden mamma var sjuk låg vi ofta och lyssnade på Karlavagnen om kvällarna. Vår favoritprogramledare var Stina Wollter. Vi låg och fnissade under täcket åt alla lustigkurrar som ringde in, men lyssnade också med stort allvar på de livsöden som delgavs. Det blev helt enkelt vårt kvällsnöje.

Döm om min förvåning när jag hörde kvällens ämne. Passande nog handlade kvällens avsnitt om "Livet går vidare"... Programledare var Stina Wollter. Vem annars? Programmet var verkligen helt fantastiskt. Tänk så mycket kunskap, vishet och livshistorier det finns runt om i vårt avlånga land. Särskilt berörd blev jag av mannen Lars som förlorat sin fru i cancer för 9 veckor sedan. Hans fru hade vid flera gånger tidigare under sin sjukdom medverkat i Karlavagnen och delgivit sina tankar om livet och döden. Nu var det hans tur att filosofera om just huruvida livet går vidare eller ej.

Jag vill rikta en uppmaning till er alla. Ta er tid, sitt ned och lyssna på programmet. Mycket givande, tro mig. Själv blev jag så påverkad att jag helt enkelt var tvungen att skicka iväg ett mail vid halv tolv... Vill ni höra programmet och mitt mail (del 3/3, 45 min in i programmet) klicka in på nedanstående länk eller surfa in på www.sr.se/p4.

http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=2178195&BroadcastDate=&IsBlock=

5 Comments:

Anonymous Vickan said...

Du är en fantastisk poet. Vilka texter du skriver både i din blogg och andra inlägg du gjort. Lyssnade precis på ditt mail i Karlsvagnen. Jättefint skrivet....
kram Vickan

12:09 em  
Anonymous Pappa said...

Min ÄLSKADE dotter!
Ja jag har sagt det förut och säger det igen, du är helt fantastik i att kunna skriva, du är fantastig i alla lägen inte bara att skriva.
Har lyssnat på Karlavagnens inslag flera ggr. Och torkat tårarna från kinden.
Hela programmet var helt enormt, men jag lyssnade särskilt på ditt inslag.
TUSEN BAMSEKRAMAR TILL DIG MIN DOTTER!
Pappa!

4:58 em  
Anonymous Karin said...

Lyssnade precis på ditt mail i Karlavagnen, för mamma sa igår att hon hade hört det i sändningen. Skulle leta upp det i webradion, men här var det! TACK för att du skrev så fängslande, kan inte formulera mig som du, men det var så FINT! Kramar till dig, kusin!

/Karin

5:12 em  
Anonymous Rebecka said...

Jättefint skrivet Lotta, ödet ville att du skulle lyssna igår.Jag tror att det är en hälsning från Lena. P&K Rebecka

10:33 em  
Anonymous Anonym said...

Har just lyssnat på ditt mail till Karlavagnen, va fint du skriver och så känslosamt. Stor kram/Johanna

10:08 fm  

Skicka en kommentar

<< Home